30 juli 2019

Mijn eerste 100 dagen in dienst bij FGB

Ik begin mijn eerste dag met het in ontvangst nemen van mijn nieuwe leaseauto.
Zodra dat geregeld is scheur ik naar Dordrecht (Kantoor FGB) en kan mijn nieuwe uitdaging beginnen.

Eenmaal op kantoor aangekomen word ik warm onthaald en liggen al mijn spullen netjes klaar.
Veel tijd is er niet want ik word over een paar uur al verwacht bij de bloemenveiling van Royal Flora Holland (RFH), samen met de directeur van FGB, Ron Deurloo.

Na een interessant gesprek met de facility manager van RFH en een kleine blik geworpen te hebben op de bloemen veiling, werd enkele dagen later duidelijk dat er een inspiratiesessie gehouden zou worden bij Royal Flora Holland, georganiseerd door ondergetekende.
De meeste bedrijvigheid vindt daar plaats in de vroege uurtjes en je raadt het al, een paar weken later stond ik samen met 20 fanatieke collega’s om 7:00 uur s’ochtends in de ontvangst hal van RFH voor een zeer interessante rondleiding door de veiling, die afgesloten werd met een inspiratiesessie onder het genot van een lekker ontbijtje.

Vervolgens begon ik aan mijn eerste opdracht bij Juva. Een stroomvoorziener van het Westland voor zowel commerciële opdrachtgevers als particulieren zoals jij en ik. Door wat recente organisatiewijzigingen was ook de Facilitaire afdeling aan de beurt om mee te veranderen. Na een uitgebreide analysefase was het aan mij om de facilitair manager en zijn afdeling te coachen in de wijzigingen die nodig waren om de organisatie weer optimaal te kunnen ondersteunen in de veranderende behoeften. Dat begon met brainstormsessies, ging over in VSM (Value Stream Mapping) en proces inrichting en eindigde vervolgens in het mee ontwikkelen van een nieuw hospitality plan.

Daarnaast kwam Ron Deurloo met het idee om een workshop “klantgericht te werk” te organiseren. Zo gezegd zo gedaan. Samen zette we een leuke interactieve workshop in elkaar waar uiteindelijk zelfs zoveel animo voor was dat er een tweede workshop ingepland kon worden.

Tussendoor was er ook nog tijd om langs te gaan bij mijn netwerk en om beurzen en congressen te bezoeken. Wie dacht dat congressen saai waren: het ene moment was ik onderdeel van een stare-down met Rico Verhoeven en het volgende moment hadden een collega en ik ineens een boa constrictor om onze nek.

Inmiddels is de zomervakantie aangebroken en zou je misschien denken dat ik aan het strand lig te genieten van een welverdiende vakantie. Niets is minder waar. Nu begint het pas!
2 dagen in de week vang ik de plek van een collega op en fungeer ik als Facilitair coördinator bij Arup. Zeer leerzaam om daar op zo’n korte termijn alles eigen te moeten maken en de organisatie te leren kennen.

De andere 3 dagen ben ik in de voorbereidingsfase van een mega groot project voor Signify (voorheen Philips Lighting).
Via Mace Macro ben ik aangesteld als projectleider van het grensverleggende Relamping project bij het kantoor op de HTC in Eindhoven.
In 10 weken tijd moeten 5 etages – waar in totaal zo’n 1000 medewerkers gestationeerd zijn – voorzien worden van de nieuwste commerciële oplossingen van Signify (slimme licht armaturen) en wordt er tevens een nieuw plafond geïnstalleerd. Daarbij moeten per week 100 man hun vaste werkplek verlaten en herplaatst worden zodat het dagelijkse werk er niet onder zal leiden.

Ook ben ik aangehaakt bij de ontwikkeling van de nieuwe ISO 41014 norm. In een projectteam bepalen we samen de Nederlandse reactie op de committee draft van de nieuwe ISO norm. Een norm die gaat over de ontwikkeling van een facilitaire strategie. Zeer relevant voor ons vakgebied en zodoende ook erg interessant om met gelijkgestemde te brainstormen en de internationale conceptversie van deze norm te bediscussiëren.

Deze 100 dagen zijn voorbij gevlogen. En doordat ik bij zoveel verschillende projecten en bedrijven mag aansluiten is mijn leercurve groot. Precies daarom heb ik voor het vak consultancy/project management gekozen.