26 februari 2018

Een kijkje in een werkdag van een junior FM-er

Een klein halfjaar geleden ben ik begonnen met werken, na het afronden van de opleiding Facility Management. In het begin is vrijwel alles nieuw. Nieuwe gezichten, nieuwe organisatie(s), een nieuw dagelijks ritme en vooral heel veel nieuwe informatie! In het begin liet ik alles voornamelijk op mij afkomen. Nu ik een tijdje meedraai, zetten bepaalde zaken mij aan het denken. Waarom kosten sommige zaken zoveel tijd? Is dit een gevolg van bepaalde processen? Zit hier een gedachte achter? Of wordt dit gedaan, omdat dit ooit simpelweg zo bedacht is?

Tijd

Bij mijn huidige opdrachtgever had ik onlangs de situatie dat ik opzoek was naar zo’n zwart plastic sleuteltje van een groene handmelder. Deze melder wordt gebruikt om in geval van calamiteiten een deur te ontgrendelen. Na het gebruik kan de melder met het sleuteltje weer gereset worden. Het sleuteltje was echter nergens te bekennen en niemand wist waar het k

on zijn. Best gek, want er zouden er zelfs meerdere in omloop moeten zijn. Na de halve organisatie gebeld te hebben, had ik nog steeds geen sleuteltje gevonden. Ook de beveiligers hadden geen idee waar dit kon zijn, terwijl het naar mijn idee logisch zou zijn als juist zij een dergelijk sleuteltje in hun bezit hebben. Nooit gedacht dat je met zoiets kleins zoveel tijd kwijt kunt zijn. (Uiteindelijk is door de huismeester een sleuteltje gevonden).

Zo zijn er wel meer zaken die tot mijn verbazing veel meer tijd kosten, dan dat ik aanvankelijk dacht. Mijn opdrachtgever is als overheidsorganisatie gebonden aan veel regels en procedures. Dit zorgt ervoor dat niet zomaar iets vervangen kan worden of dat een bepaald product niet bij een willekeurige leverancier kan worden besteld. In veel gevallen zijn contracten gesloten met leveranciers waar dit bij besteld moet worden.

Omdat bepaalde processen nauwkeurig gevolgd moeten worden duren sommige zaken langer dan verwacht,. Andere zaken duren juist langer door de afwezigheid van een proces. Door dit soort ontdekkingen kan mijn dag ineens heel anders verlopen dan vooraf gedacht. Dit is, vind ik, juist een van de leuke dingen aan mijn beroep: geen dag is hetzelfde! Het verloop van de dag is steeds weer een verrassing en het omgaan met verplichte of ontbrekende processen een leuke uitdaging!