15 april 2019

Word Baas over het facilitair bedrijf

In mijn werk als consultant, maar ook tijdens trainingen en brainstormsessies krijg ik keer op keer de bevestiging dat facilitaire organisaties zoekende zijn. We werken keihard, willen zoveel mogelijk toegevoegde waarde leveren voor onze klant, maar tegelijkertijd hobbelen we achter de feiten aan… Hoe kun je daar nu verandering in brengen? Om te achterhalen waar jouw organisatie staat qua volwassenheidsniveau en om inzicht te krijgen waar verbetering noodzakelijk is zijn de volgende onderwerpen essentieel.

Iedereen die werkzaam is in het facilitaire werkveld zal niet ontkennen dat er periodes zijn, waarbij de dagen voorbij vliegen en een “Ik word zo geleefd”-gevoel, aanwezig is. Tel daarbij op dat facilitaire medewerkers vaak echte doeners zijn en ongelooflijk dienstverlenend. En voor je het weet vragen we onszelf af: “Hoe komt het toch dat er alweer een half jaar voorbij is en we nog niet gestart zijn met onze doelstellingen voor dit jaar?”

Het is van belang inzicht te krijgen in jouw facilitaire organisatie. Wees kritisch: “Doen we wel datgene waardoor we toekomstbestendig zijn?”
Om te achterhalen waar jouw organisatie staat qua volwassenheidsniveau en om inzicht te krijgen waar verbetering noodzakelijk is zijn de volgende onderwerpen essentieel; Strategie – Accountmanagement – Contractbeheer – Kwaliteit – Continuïteit.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

1. Strategie:

  • Weten wij als facilitaire organisatie wat we willen bereiken?
  • Heeft de facilitaire organisatie een visie/missie?
  • Zijn er kernwaarden geformuleerd?
  • Is de visie/missie in lijn met de algemene visie/missie van het bedrijf en opgesteld in afstemming met de stakeholders?
  • Is de visie/missie bekend onder alle facilitair betrokkenen?

2. Accountmanagement:

  • Weten we wie onze interne stakeholders zijn?
  • Zijn de behoeften van onze stakeholders bekend en worden deze regelmatig getoetst?

3. Contractbeheer:

  • Is er een centraal vastgesteld inkoopbeleid?
  • Toetsen we regelmatig of de contracten marktconform zijn?

4. Kwaliteit:

  • Is wet- en regelgeving (zoals ARBO, NEN2767, NEN3140) geborgd?
  • Voldoen we aan wet- en regelgeving en kunnen we dit ook aantonen?

5. Borging van de continuïteit:

  • Heeft het facilitair bedrijf goede stuurinformatie tot zijn beschikking?
  • Is bekend welke trends en ontwikkelingen er in de markt zijn?
  • Is continue ontwikkeling van de afdeling geborgd?

Heb je bovenstaande vragen veelal met JA kunnen beantwoorden? Dan durf ik te concluderen dat jouw volwassenheidsniveau hoog is. Heb je vaak NEE moeten antwoorden of GEEN IDEE? Dan liggen er kansen voor verbetering!

Is dat een makkelijke taak? Zeker niet! Maar wel noodzakelijk wanneer je Baas wil worden over jouw facilitaire organisatie.

https://www.f-facts.nl/topics/performance-management/nieuws/word-baas-over-het-facilitair-bedrijf